DUDE 3D-tulostuksen maailmassa

DUDE 3D-tulostuksen maailmassa

Heidi Kaartinen, TKI-asiantuntija/hankeviestintä

Tallustelin DUDE:jen työtilaan ihan tavallisena keskiviikkona ja löysin sieltä 3D-tulostimen säätämiseen keskittyneen nuoren miehen. Sain selville, että kyseessä oli Hannu-Pekka, joka oli DUDE-kautensa aikana päässyt tekemään itseään kiinnostavia kokeiluja DUDE:n tulostimella. Pöydälle oli kertynyt jo muovinen nivel, jos toinenkin – ja kyseltäessä selvisi, että Hannu on itse mallintanut nivelet Blender-ohjelmistolla, josta tiedosto on siirrettu muistikortilla tulostimeen ja tulostettu fyysiseksi esineeksi. Hannu kertoi tulostuksessa käytettävän PLA- ja ABS-muoveja, jotka toimivat hyvin pieniin kokeiluihin, eivätkä välttämättä vaadi erillisiä tukiaineita, mikäli tulostettavat mallit ovat riittävän hyvin suunniteltuja. Kärsivällisyyttä ei tältä mieheltä puutu: DUDE-ohjaaja Jani kertoi Hannun tehneen tunnollisesti koneen pikkutarkkaa säätöä useamman tunnin ajan.

Hannun tulostamia iloisenkeltaisia nivelten kokeilukappaleita.
Kuva 1. Hannun tulostamia iloisenkeltaisia nivelten kokeilukappaleita.

Sen verran miehen kuitenkin sain tarkkuutta vaativasta säätötyöstään irrotettua, että pyysin häntä esittelemään tulostustavoitteensa. Blenderistä löytyikin pieniin nivellettyihin osiin hajoitettu dinosaurus, joka kuulosti olevan ensimmäisenä tulostustavoitteena. Myös toisen kuvan Hannu näytti koneeltaan: Kyseessä oli lohikäärmehahmo, josta Hannu totesi kuitenkin, että se vaatii hieman jatkosuunnittelua, jotta siivet ja muut haastavat osat onnistuvat tulostaa.

Hannu esitteli mallintamaansa 3D-dinosaurusta Blender-ohjelmistossa.
Kuva 2. Hannu esitteli mallintamaansa 3D-dinosaurusta Blender-ohjelmistossa.

Kyselin Hannulta ja Janilta myös, että tietävätkö he onko 3D-tulosteissa työllistymisen mahdollisuus. Miehet arvelivat vakavina, että Keski-Pohjanmaalla alan työpaikkoja voi olla vähäisesti, mutta muualta Suomesta ehkä saattaisi jotain löytyä. Myös yrittäjyyden mahdollisuutta nostimme keskustelussamme esille: teknologia soveltuu tuotteiden protypointiin ja nopeaan kehitystyöhön erinomaisesti.

3D-osaamiselle tuntuu kuitenkin olevan kysyntää. Mallintaminen avaa monenlaisia mahdollisuuksia ja materiaalien tulostaminen on kiinnostava osaamisalue, jota kannattaa harjoitella ja kehittää.